オンライン講座「現代日本建築の四相 第四相:人間」公開 Online Course “Four Facets of Contemporary Japanese Architecture: Humans”

オンライン講座「現代日本建築の四相」シリーズの最終回、「第四相:人間」が2023年5月10日より公開されます。この講座は、無料登録することで、どなたでも視聴ができます(有料の単位認定制度もあります)。

コースページ(edX)
Four Facets of Contemporary Japanese Architecture: Humans

予告編 Trailer

オンライン講座「現代日本建築の四相」シリーズは、戦後日本の現代建築の魅力を、その文化的背景まで踏み込んで議論し、世界に向けて発信するものです(日本語音声+英語字幕)。1964年の東京オリンピックにおいて代々木体育館を設計した丹下健三(1913-2005)を一つの補助線として、その後の建築家たちの活動を「理論」「技術」「都市」「人間」という4つの相から考えることで、その多層性を浮かび上がらせることを意図しています。

各回の講義では、現代日本を代表する建築家の作品を、その建築家と講師が訪れ、対話形式で作品と背景について語ります。また、各相の最終回には、講師の隈研吾と小渕祐介が全体を振り返り、まとめを行っています。

この「第四相:人間」(2023年)は、「第一相:理論」(2016年公開、2018年日本建築学会教育賞)、「第二相:技術」(2018年)、「第三相:都市」(2021年)と続いたシリーズの最終回です。全四相では、22名(21組)の建築家による合計29回の講義シリーズとなっています(各回の講義は40〜60分程度です)。

講義は、実際の建築を見ながら対話形式で行われることによって、建築を専門としない方にも理解しやすいものとなっています。また同時に、多世代の建築家(1920年代生まれから1970年代生まれまで)が自らの言葉で戦後の現代日本建築を語った記録として、専門的な歴史資料としても貴重なものです。ぜひ、さまざまな視点からご覧になり、楽しんでいただけたらと思います。

 

シリーズの各コースページ(edX)
第一相:理論 Four Facets of Contemporary Japanese Architecture: Theory
第二相:技術 Four Facets of Contemporary Japanese Architecture: Technology
第三相:都市 Four Facets of Contemporary Japanese Architecture: City
第四相:人間 Four Facets of Contemporary Japanese Architecture: Humans

 

案内サイト(東京大学T—ADS) 全建築家の紹介ビデオ有り
https://t-ads.org/mooc

 

全建築家(敬称略)と タイトル

現代日本建築の四相 第一相:理論
1-1.  イントロダクション 隈研吾・小渕祐介 @代々木体育館
Revisiting Kenzo Tange, Yoyogi 1st Gymnasium (1964)
1-2. 磯崎新 @群馬県立近代美術館
In Search of a Space – Arata Isozaki, The Museum of Modern Art, Gunma (1974)
1-3. 香山壽夫 @彩の国さいたま芸術劇場
Learning from Style – Hisao Kohyama, Sainokuni Saitama Arts Theater (1994)
1-4. 藤森照信 @ラ コリーナ近江八幡
New Primitivism – Terunobu Fujimori, La Collina Omihachiman (2014)
1-5. 大野秀敏 @はあと保育園
Connecting the Dots – Hidetoshi Ohno, Heart Nursery School (2014)
1-6. 隈研吾 @浅草文化観光センター
Architect without Architecture – Kengo Kuma, Asakusa Culture Tourist Information Center (2012)
1-7. 妹島和世 @犬島「家プロジェクト」
Too Large As Architecture Too Small As City – Kazuyo Sejima, Inujima “Art House Project” (2010-)
1-8. 第一相レビュー 隈研吾・小渕祐介
Review – 1st Facet: Theory

現代日本建築の四相 第二相:技術
2-1.  安藤忠雄 @大淀のアトリエ Ⅱ
Architecture Lives Inside People – Tadao Ando, Atelier in Oyodo II (1991)
2-2. 難波和彦 @箱の家 112
Advancing Systemic Spaces – Kazuhiko Namba, BOXHOUSE 112 (2006)
2-3. 坂茂 @ラ・セーヌ・ミュジカル
What Do You Want, Wood? – Shigeru Ban, La Seine Musicale (2017)
2-4. 隈研吾 @梼原 木橋ミュージアム
Why I Went to Countryside? – Kengo Kuma, Yusuhara Wooden Bridge Museum (2010)
2-5. 千葉学 @工学院大学125周年総合教育棟
Design by Reinterpretation – Manabu Chiba, KOGAKUIN UNIVERSITY 125TH MEMORIAL EDUCATION CENTER (2012)
2-6. 小渕裕介 @DFL Pavilion TOCA
In Praise of Errors – Yusuke Obuchi, DFL Pavilion (2015)
2-7. 第二相レビュー 隈研吾・小渕祐介
Review – 2nd Facet: Technology

現代日本建築の四相 第三相:都市
3-1.  槇文彦 @代官山ヒルサイドテラス
Architectures in Unconditional Love – Fumihiko Maki, Hillside Terrace (1969-1992)
3-2.  長谷川逸子 @新潟市民芸術文化会館
Architecture for the People – Itsuko Hasegawa, Niigata City Performing Arts Center (1998)
3-3.  山本理顕 @埼玉県立大学
Transparency: Literal & Behavioral – Riken Yamamoto, Saitama Prefectural University (1999)
3-4.  隈研吾 @アオーレ長岡
Worldly Architecture – Kengo Kuma, Nagaoka City Hall Aore (2012)
3-5.  青木淳 @杉並区大宮前体育館
Towards an Architecture of Emancipation – Jun Aoki, Omiyamae Gymnasium (2014)
3-6.  アトリエ・ワン(塚本由晴、貝島桃代) @恋する豚研究所
architecture After Architecture – Atelier Bow-Wow, Koisuru-Buta Laboratory (2012)
3-7.  第三相レビュー 隈研吾・小渕祐介
Review – 3rd Facet: City

現代日本建築の四相 第四相:人間
4-1.  原広司 @原邸
Architecture is Fiction – Hiroshi Hara, Hara House (1974)
4-2.  伊東豊雄 @今治市伊東豊雄建築ミュージアム
Constructing From Subconscious Images – Toyo Ito, Toyo Ito Museum of Architecture, Imabari (2011)
4-3.  石山修武 @幻庵
Towards an Architecture of Interiority – Osamu Ishiyama, Gen An (1975)
4-4.  隈研吾 @V&A Dundee
Living Room of the City – Kengo Kuma, V&A Dundee (2018)
4-5.  篠原聡子 @SHARE yaraicho
A House for Living Together – Satoko Shinohara, SHARE yaraicho (2012)
4-6.  藤本壮介 @白井屋ホテル
Respect the World – Sou Fujimoto, SHIROIYA HOTEL (2020)
4-7.  第四相レビュー 隈研吾・小渕祐介 @国立競技場
Review – Kengo Kuma & Yusuke Obuchi, Japan National Stadium (2019)

 


The online course “Four Facets of Contemporary Japanese Architecture: Humans” is available from May 10, 2023. This is the final installment in the “Four Facets of Contemporary Japanese Architecture” series produced by Advanced Design Studies, the University of Tokyo (T—ADS).

Course Page (edX)
Four Facets of Contemporary Japanese Architecture: Humans

This series discusses the fascination of contemporary architecture in postwar Japan, extending to its cultural background, and presenting it to the world. With Kenzo Tange, who designed the Yoyogi Gymnasium for the 1964 Tokyo Olympics, as one of the guide lines, it is intended to show the multi-layered nature of the activities of subsequent architects by considering them from the four facets of “Theory,” “Technology,” “City,” and “Humans.”

In each lecture, the leading contemporary Japanese architect and the lecturer visit an architectural work and talk about it and its background. In addition, at the end of each facet, the lecturers, Kengo Kuma and Yusuke Obuchi, review and summarize the facet.

This “Fourth Facet: Humans” (2023) is the final installment in a series that continued with “First Facet: Theory” (released in 2016, the Prize of AIJ for Education Award for Outstanding Practice in 2018), “Second Facet: Technology” (2018), and “Third Facet: City” (2021). A total of 29 lectures by 22 architects (including one duo unit) is presented in 4 facets.

Course Pages(edX)
Four Facets of Contemporary Japanese Architecture: Theory
Four Facets of Contemporary Japanese Architecture: Technology
Four Facets of Contemporary Japanese Architecture: City
Four Facets of Contemporary Japanese Architecture: Humans

Introduction Page (T—ADS, UTokyo)
https://t-ads.org/mooc
All architects’ introduction videos are available.

All Titles
Four Facets of Contemporary Japanese Architecture: Theory

1-1.  Revisiting Kenzo Tange, Yoyogi 1st Gymnasium (1964)
1-2. In Search of a Space – Arata Isozaki, The Museum of Modern Art, Gunma (1974)
1-3. Learning from Style – Hisao Kohyama, Sainokuni Saitama Arts Theater (1994)
1-4. New Primitivism – Terunobu Fujimori, La Collina Omihachiman (2014)
1-5. Connecting the Dots – Hidetoshi Ohno, Heart Nursery School (2014)
1-6. Architect without Architecture – Kengo Kuma, Asakusa Culture Tourist Information Center (2012)
1-7. Too Large As Architecture Too Small As City – Kazuyo Sejima, Inujima “Art House Project” (2010-)
1-8. Review – 1st Facet: Theory

Four Facets of Contemporary Japanese Architecture: Technology
2-1.  Architecture Lives Inside People – Tadao Ando, Atelier in Oyodo II (1991)
2-2. Advancing Systemic Spaces – Kazuhiko Namba, BOXHOUSE 112 (2006)
2-3. What Do You Want, Wood? – Shigeru Ban, La Seine Musicale (2017)
2-4. Why I Went to Countryside? – Kengo Kuma, Yusuhara Wooden Bridge Museum (2010)
2-5. Design by Reinterpretation – Manabu Chiba, KOGAKUIN UNIVERSITY 125TH MEMORIAL EDUCATION CENTER (2012)
2-6. In Praise of Errors – Yusuke Obuchi, DFL Pavilion (2015)
2-7. Review – 2nd Facet: Technology

Four Facets of Contemporary Japanese Architecture: City
3-1.  Architectures in Unconditional Love – Fumihiko Maki, Hillside Terrace (1969-1992)
3-2.  Architecture for the People – Itsuko Hasegawa, Niigata City Performing Arts Center (1998)
3-3.  Transparency: Literal & Behavioral – Riken Yamamoto, Saitama Prefectural University (1999)
3-4.  Worldly Architecture – Kengo Kuma, Nagaoka City Hall Aore (2012)
3-5.  Towards an Architecture of Emancipation – Jun Aoki, Omiyamae Gymnasium (2014)
3-6.  architecture After Architecture – Atelier Bow-Wow, Koisuru-Buta Laboratory (2012)
3-7.  Review – 3rd Facet: City

Four Facets of Contemporary Japanese Architecture: Humans
4-1.  Architecture is Fiction – Hiroshi Hara, Hara House (1974)
4-2.  Constructing From Subconscious Images – Toyo Ito, Toyo Ito Museum of Architecture, Imabari (2011)
4-3.  Towards an Architecture of Interiority – Osamu Ishiyama, Gen An (1975)
4-4.  Living Room of the City – Kengo Kuma, V&A Dundee (2018)
4-5.  A House for Living Together – Satoko Shinohara, SHARE yaraicho (2012)
4-6.  Respect the World – Sou Fujimoto, SHIROIYA HOTEL (2020)
4-7. Review – Kengo Kuma & Yusuke Obuchi, Japan National Stadium (2019)